Susihus

Fynd & Skorpor

Publicerad 2007-12-09 18:00:20 i Hem

Så har vi då tänt andra ljsuet i adventsljusstaken. Skönt att man få lysa upp med massor av ljus inne då det är så grått och trist ute. 3 dagar fritt och helgen rusade undan ändå. I fredags var det att sätta på sig arbetshandskarna och nysa runt lite i farmors inpyrda servicelägenhet. Fyyy så smutsigt och rökigt. Huu det mesta var att slänga på tippen och lite till Röda Korset alt Erikshjälpen. Några fynd gjorde jag, 10 st likorglas från Lenhovdas glasbruk, nerlagt sen länge. En fotogenlampa med gjutjärnsfot, en glasvas. 12 Linnéhanddukar, aldrig använda, funderar på att göra om dem till bordstabletter. En spegel som var svart och guld och nu är i målarverkstaden (läs hallgolvet), ja den ska bli....? Självklart ska den bli vit!

Handdukarna har jag fått tvätta 2 gånger och med en rejäl dos sköljmedel för att få bort röklukten. Glasen åkte i diskmaskinen, ja jag vet att man inte få det med kristall men hur ska man annars få dem rena efter 15 års smuts och rök. Hemskt igentligen att tömma ett hem på några timmar. Sen var det dax att städa och vet ni hur otäckt det blir av rök, gult och grått överallt. Jaja nu är det gjort iallafall.
image71

Annars har helgen bestått i lite tomteverkstad, bakat skorpor och mjuk pepparkaka, fixat lite tall och en ris till krukor både inne och ute. Mannen har varit ute i "snickeboa" (läs garaget) och snickrat en vedkorg. Bild kommer när den har torkat och hamnat bredvid kakelugnen och fått ved i sig. Nä nu är det dax att måla korg och spegel en gång (sista hoppas jag...) till.

image72
Receptet är från Rosendahls trädgårdscafé och det är smått beroende framkallande...Vi får nog göra en plåt till innan jul....hihi.
Må gott denna andra advent. I morgon kör vi tävling! KRAM på er!

Kommentarer

Postat av: Frida

Publicerad 2007-12-09 18:23:49

Vilken underbar glasvas!

Postat av: Liza

Publicerad 2007-12-09 19:46:19

Fantastiskt fin glasvas! Men visst är det jobbigt och vemodigt att tömma någon anhörigs hem! Skönt när det är gjort!
Ha en skön kväll och en härlig måndag!
KRAM!
Ps. Gillar dina vita juldekorationer..

Postat av: Ulrika

Publicerad 2007-12-09 20:00:41

Du missade adressen i mailet ;o))Du har ett mail till din jobbadress från mig.

Vasen tyckte jag var urläcker!

ha en bra vecka!

Postat av: Marina

Publicerad 2007-12-09 21:55:21

Tack för kommentaren i min blogg! "Amaryllisar" är verkligen läckra ja! :) Ska ta kort på dom imorgon, för nu har det hänt grejor igen ;) Ha en fortsatt trevlig kväll.

Postat av: Malin

Publicerad 2007-12-10 10:34:52

man kanske får prova en sån är saffranskaka=)

Postat av: Kristina - Kix Inredningskoll

Publicerad 2007-12-10 11:15:27

Saffransskorpor brukar jag göra varje år, de är så goda till glöggen. Får se om jag hinner med det i år... Fina likörglas tycker jag.

Postat av: MO

Publicerad 2007-12-10 16:48:01

Kan tänka mig att det är slitigt att städa ur ett helt hem o liv. Kul att du fick med dig lite minnen hem så att du kan glädjas o tänka på henne när du ser de sakerna, ha de bra, kram

Postat av: Jenny

Publicerad 2007-12-11 19:09:09

Tack för dingulliga kommentar på min sida!
Vilken fin blogg du har!

Kul att du gillar lyktan! Jag hittade den på Gekås i höstas! Man kan göra riktigt fina fynd där ibland!:)

Ha en fin kväll!

Kram, Jenny

Postat av: Kuifeir

Publicerad 2010-02-05 11:53:25

Thank you for all your emails and help. I have solved my problems with your help and my life is now worth living. I cannot thank you enough for what you have done for me and want the whole world to know how grateful I am for you. Thank you thank you thank you.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sus i hus

Välkommen hit! Här susar jag runt tillsammans med mina favoriter - man och hund. Här finner ni inlägg om det som förgyller min vardag, hus, trädgård, lite mat och bak, och en och annan resesväng blir det både till jobbs och helt privat. Kan även dyka upp någon tass... och på tal om det får du gärna lämna ett litet avtryck när du har varit här. Må gott

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela