Susihus

Städat ut julen och bakat

Publicerad 2009-01-06 21:02:12 i Mat & bak

I dag efter promenad och frukost så städade vi ut julen, vår fina gran som inte barrat något åkte oxå. Lite mörkt utan men det är lika bra att ta allt när man ändå har tagit fram lådorna från förrådet. Efter att ha storstädat hela huset så var vi ute och gick med alla hundarna. Det har varit mildare idag men grått och rackans blåsigt, föredrar nog hellre lite kallare och klart väder än detta, men det är inte mycket att göra!

I kväll fick jag ett ryck och med lite inspirations från Leilas "A pice of cake" så bakade jag både bröd och muffins. Jag gjorde ett filmjölksbröd på bikarbonat med lite olika gryn, kryddor, mjöl, russin, apriokoser, linfrö, solrosfrö och knäckte några nötter och slängde ner det i degen som jag bara rörde om och klickade ut i 2 brödformar som jag denna gång klädde in i bakplåtspapper (för man kan få spränga bort resterna sen)

När jag ändå var igång så gjorde jag Äppelmuffins med crunch också. Vanling muffinssmet som förgylldes med äppelbitar och kanel. Sen gjorde jag om crunchen lite från Leilas, kan ju inte följa ett recept helt....mer som inspiration för mig! Jag tog lite smör, havregryn, lite socker, solrosfrö och lite mjöl och mixade ihop det och la ovanpå muffinssmeten.

Bild: Susihus
Så nu har vi njutit nybakat och te i soffan, samtidigt som vi har lyssnat på Dusty Springfields sköna Gold skiva.
I morgon bär det av till jobbet igen....huuu vill vara ledig lite till! Fast som min man sa du har ju jobbat både idag och igår, så det kan väl inte vara så farligt! Dock är det skillnad att jobba hemifrån, nåja det går nog bra bara man jag kommer upp imorgonbitti. Tar nog med mig lite smaskiga muffins till jobbet och bjuder på, så vi inte behöver äta upp alla själva!!!

Sköt om er
Kram

Kommentarer

Postat av: Livet i byn

Publicerad 2009-01-06 22:01:28

Det doftar nybakat änåd hit till norr, mums!!



Det är nog värst att ta sig upp första dagen tror jag, men vardagen kommer ju ändå oavsett man vill eller inte.



~Livet i byn

Postat av: Petra

Publicerad 2009-01-07 10:06:42

Åhh vad gott med nybakat! :) Önskar dig en trevlig onsdag! Kram

Postat av: J o h a n n a - Inredning & pyssel

Publicerad 2009-01-07 10:38:06

Va gott med nybakat! Här åker nog julen bort till helgen. Vill ha in våren nu! Kram

Postat av: Number nine on Melon Lane

Publicerad 2009-01-07 14:26:05

Ser väldigt gott ut!

Postat av: Johanna

Publicerad 2009-01-07 19:41:04

Vad smaskigt det låter med nybakat! Det där bröder låter som ett jag brukar göra ibland, det är supersmaskigt!



Ha det gott i kylan, Kram!

Postat av: PiM

Publicerad 2009-01-07 21:57:53

Åh, vikken fullkomligt underbar dag detta lät som!!!



Hoppas det nya året blir lika mysigt // Kram

Postat av: Malin

Publicerad 2009-01-07 22:24:26

Hej!

God fortsättning på det nya året!

Postat av: Pernilla

Publicerad 2009-01-08 07:49:11

Mmmm, ser underbart gott ut.

/P

Postat av: MO

Publicerad 2009-01-08 19:00:05

Men vilket energiknippe du har varit då. Så gott det ser ut, skulle gärna ta en mumsbit av det fina brödet. Jag håller med, mycket hellre kallt o helst lite snö, som i morse här, 15 minus o sen under dagen blev det milt o började dugga lite :( inte alls kul, det kan ju få ligga lite den lilla snön som kommit, kramar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sus i hus

Välkommen hit! Här susar jag runt tillsammans med mina favoriter - man och hund. Här finner ni inlägg om det som förgyller min vardag, hus, trädgård, lite mat och bak, och en och annan resesväng blir det både till jobbs och helt privat. Kan även dyka upp någon tass... och på tal om det får du gärna lämna ett litet avtryck när du har varit här. Må gott

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela