Susihus

Surdeg

Publicerad 2009-11-16 09:20:26 i Mat & bak

Lovade att återkomma med hur det gick med surdegsbakningen. Har funderat på att prova detta länge men så nu när jag är långledig och plötsligt stod det en artikel i vår tidning om surdeg, då slog jag till. Det tar ju lite tid och krävs lite planering men har man bara satt till sin surdegsgrund och matar den då och då så är det ju så mycket lättare när man känner sig sugen på att baka. Jag har en härlig surdegsgrund på råg i kylen och den är superrolig att baka med. Det jäser som bara den och det blir väldigt gott bröd.

Nu sist gjorde jag valnötsbröd, skulle nog ha gjort 3 bröd istället för 2 men man lär sig hela tiden.


Testade även att göra en Focaccia och det blev mumsigt gott! Grundrecepten har jag hittat i Martin Johanssons bok för surdegshemmabagare! Sen smaksätter jag dem som jag vill och ändrar lite här och där...

Bilder: Susihus

Boken är toppen! Kan varmt rekommendera den och att baka med surdeg. Det är häftigt att baka med så få ingredienser, inga tillsatser och få ett så gott resultat. Dock har jag inte lyckats med vetesurdegsgrund men jag har bara testat en gång och det började att jäsa men efter väldigt låååååång tid. Så jag ska nog börja om på en ny grund. Dock får det vänta lite för imorgon åker vi till Egypten för 1 veckas sol och bad. Det ska bli så skönt att få komma iväg och känna och se solen igen!

Ha det toppen och lycka till med bakandet!
Semesterkramar

Kommentarer

Postat av: Jessica

Publicerad 2009-11-16 12:33:49

Åh vad härligt! Där var vi förra sommaren! Vart ska ni bo?

ps. du har fått ett mail, men du hade redan gått för dagen! Ha det så jättebra!

KRAM

Postat av: Sofie

Publicerad 2009-11-16 16:46:36

Surdeg har jag hört är bra bröd för magen... och nyttigare än vitt! Skulle verkligen pröva baka surdegsbröd någon dag.



Så härligt med Egypten. Hoppas ni får en fin vecka med mycket sol, värme och god mat :) Trevlig resa!

Postat av: Cornelia - Mitt Hem & Min Trädgård

Publicerad 2009-11-16 21:32:59

Å va härligt det låter med lite sol o bad! Ha det så gött!

Postat av: Dessi

Publicerad 2009-11-17 17:13:27

Så spännnade! Jag är också lite sugen på den boken! Hoppas ni får en härlig resa :)

Postat av: mo

Publicerad 2009-11-17 19:34:06

Mums så gott det ser ut....Valnötsbröd är ju bara såååå gott...

Meeen, ska ni dra på sol o badsemester....åh så mysigt. Vi var i Egypten över julen år 2000, fast det gör jag inte om, ja julälskare som jag är ;), ha en toppensemester, kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam

Postat av: Petra

Publicerad 2009-11-18 12:23:24

mums det ser gott ut! :) kram

Postat av: HUSnrNIO

Publicerad 2009-11-18 13:20:34

Ser otroligt gott ut. Ha en bra dag.

Postat av: Pernilla

Publicerad 2009-11-18 13:26:47

Jaha, ja, nu MÅSTE nog jag också prova.

/P

Postat av: Pernilla

Publicerad 2009-11-20 09:11:27

Japp! Nu har jag gjort det! Anmält till lydnadsprov. Tillbaka på tävlingsplan efter 2-års sjukpaus. Jag är redan nervös även fast det är flera veckor till provet.

/P

Postat av: Johanna

Publicerad 2009-11-21 22:04:39

Ser gott ut! Hoppas ni får en skön resa, kram Johanna

Postat av: dagenskreativa

Publicerad 2009-12-17 20:46:33

Måste sätta en egen surdeg snart!



Kram Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sus i hus

Välkommen hit! Här susar jag runt tillsammans med mina favoriter - man och hund. Här finner ni inlägg om det som förgyller min vardag, hus, trädgård, lite mat och bak, och en och annan resesväng blir det både till jobbs och helt privat. Kan även dyka upp någon tass... och på tal om det får du gärna lämna ett litet avtryck när du har varit här. Må gott

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela