Susihus

Semesterdag 10

Publicerad 2011-07-25 11:36:30 i Mat & bak

Lördag 23 juli

Flög från Arlanda till Östersund, där hämtades vi av dagens födelsedagsbarn! Vår goda vän M som fyller 40 och som har bjudit upp oss till en härlig helg på Fäviken. Fäviken vann årets matupplevelse och det kan jag förstå, läs mer om Fäviken här.

Detta ligger på baksidan av Åreskutan, vi checkade in där vid 17.30, bytte om inför middagen och lite champagne innan middagen.

Det började sen med lite aptitretare innan middagen, allt de lagar är hämtat från närområdet.

Menyn enligt följande
En liten klump av alldeles nyystad ost, lavendelblomma
Vild öringrom i ett varmt skal av torkat grisblod
Frasiga lavar smaksatta med insaltad äggula och röktorkad öring, mild vitlöksgrädde
Gammal torkad sugga och gammal torkad fisk


Bild på frasig lava...

Sen fick vi gå upp en trappa och sätta oss till bords i detta gamla magasin, där bjöds vi på
Pilgrimsmussla i skalet ur elden tillagad över brinnande enekvistar


Den ljuvligaste pilgrimsmussla jag har ätit!

Kokt storöring hårt rostad havre, mangold, mjölksyrade vintergrönsaker och nästan bränd grädde


Musselpaj och vildärt

Marulk grillad långsamt över björkkol, ångat täckblad från vitkål, gröna enbär och ättika

Vitlök skördad för några minuter sedan, gärdde vispad med vinägerjäst öl, riven torskrom



Bilder: Susihus


Tärnat kohjärta, rostat märgben, nyriven morot, toast och örtsalt

Biff av mjölkko hängd i fem månader, stegt i panna och vilad på värmen av den döende kolbädden, sur lök och rovblad

Vilhallonis
Vattlingon, tjockgrädde och strösocker

Tallbarkskaka, pudding av god grädde, syrliga örter och frusen kärnmjölk

Mjölksorbert som förr, vispat ankägg och hallonsylt

Torkade bär, karameller av honung och älgört, tjärpastiller

Vilken mat och vilken upplevelse detta kommer jag at njuta av länge. Vilken härlig kväll och vilket ställe =)

Träning: Inte ett smack, har mest ätit...
Väder: Soligt mellan varven men på kvällen under middagen regnade det friskt och ett rejält åskoväder, 20 grader

Kommentarer

Postat av: Pernilla

Publicerad 2011-07-25 16:07:14

Det krävs lite mod att låta gomen få smaka av den menyn. Jag är ju lite kräsen av mig och hade nog veknat i mod om jag blivit bjuden. Fegis är vad jag är.

/P

Postat av: Camilla

Publicerad 2011-07-27 21:37:30

Vilken utmanande meny... Det såg ju däremot gott ut på dina bilder. :)

Har aldrig hört talas om det stället, trots att vi varit i Åre en hel del - men då håller man sig mest i själva Åre bara.

Kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sus i hus

Välkommen hit! Här susar jag runt tillsammans med mina favoriter - man och hund. Här finner ni inlägg om det som förgyller min vardag, hus, trädgård, lite mat och bak, och en och annan resesväng blir det både till jobbs och helt privat. Kan även dyka upp någon tass... och på tal om det får du gärna lämna ett litet avtryck när du har varit här. Må gott

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela