Susihus

Surdegsbagare

Publicerad 2011-09-22 20:35:40 i Mat & bak

För snart 2 år sen så startade jag mina första tappra försök med surdeg. Jag har alltid älskat att baka och de senaste 10-15 åren har jag alltid bakat allt bröd som vi konsumerar. Tyckte då för två år sen det var dags att ta det till en ny nivå. Sen surdegskulturen flyttade in i mitt kylskåp så har det "bara" bakats surdegsbröd. Dock har jag inte landat i att baka kardemummabullar med surdeg. Men matbröd och även pizzadeg fungerar utmärkt. Det bästa med surdeg är ju att jag alltid har det hemma. När bakandarna väcks till liv så är det att bara börja baka.

Då jag har fått några frågor angående surdeg så tänkte jag här ge lite tips. Det är verkligen inte svårt, bara att testa sig fram! Läste någonstans att bagare är noggranna och väger ingredienserna, hrmmm då tillhör jag inte bagarna. För jag gör på känn...

Har du nu ingen surdegsgrund så gör enligt följande:

Rågsurdeg
Dag 1
1 dl ljummet vatten
1/2 dl rågmjöl (jag använder mig alltid av ekologiskt mjöl och grovt rågmjöl men det är en smaksak)
Rör ihop detta i en glasburk, den bör rymma minst 1/2 liter. Lägg på locket, skruva inte!
Ställ detta på ett varmt ställe, ovanför kylskåpet kanske!

Låt den stå i 3 dygn, rör om morgon och kväll

Dag 4 morgon
1 dl ljummet vatten
1 1/2 dl rågmjöl
Tillsätt detta i burken och rör om

Dag 4 kväll
1 dl ljummet vatten
1 dl rågmjöl

Tillsätt detta och nu bör jäsprocessen kommit igång rejält.
Dag 5
Nu ska surdegen ha jäst ordentligt och se ut som chokladmousse...Då är din surdeg klar! Använder du inte den direkt så in i kylen med den.



Bild: Susihus (vetesurdeg till vänster och råg till höger)

Vetesurdeg
Dag 1 morgon
1 tsk rågsurdeg
1/2 dl ljummet vatten
1 dl vetemjöl special

Rör ihop detta i en glasburk, den bör rymma minst 1/2 liter. Lägg på locket, skruva inte!
Ställ detta på ett varmt ställe. Rör om vart 12:e timme

Dag 2 kväll
1 1/2 dl vetemjöl special
1 dl ljummet vatten
Rör om, efter ytterligare 12 timmar bör den ha kommit igång.

Återkommer med recept och matning av surdeg. Dock inte nu för nu får det bli lite jobb och kanske en omgång wordfeud.

Kram

Kommentarer

Postat av: InneoUte-Malin

Publicerad 2011-09-23 08:09:21

Det är ju så gott. Dessvärre har min egen bagare legat av sig - och inte alls tagit hand om sina surdegsbebisar. :-( Får visa honom det här och se om han finner lite inspiration igen.



Trevlig helg på dig!

Postat av: Camilla

Publicerad 2011-09-23 10:12:38

Åh, jag beundrar alla som grejar med surdeg. Själv har jag absolut inget tålamod och det är inte alls min grej. Däremot äter jag gärna surdegsbröd. :)

Leta gärna på mig på Wordfeud, jag heter som mitt efternamn ungefär.

kram och trevlig helg!

Postat av: mo

Publicerad 2011-09-27 17:25:38

Oj vad duktig du är som alltid bakar ert bröd...Det är gott, men jag tycker det verkar väldigt jobbigt, men det är kanske en vanesak. Sen är det ju det...jag tycker inte det är särskilt kul heller..hihi, då blir det kanske bara jobbigt...Familjen hade nog uppskattat det dock :)

Ha en skön kväll, kramar på dig

Postat av: Elice

Publicerad 2011-09-28 19:02:31

Hejsan!

Vilken fin blogg du har ,,

kolla gärna min också:)

Postat av: Pernilla

Publicerad 2011-09-28 22:23:26

Jag har försökt....i tanken. Sen kommer jag inte längre. Jag har lagt ner det också och insett att jag aldrig kommer att ha tålamod. När jag ska bara, ska det bakas nu!

/P

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sus i hus

Välkommen hit! Här susar jag runt tillsammans med mina favoriter - man och hund. Här finner ni inlägg om det som förgyller min vardag, hus, trädgård, lite mat och bak, och en och annan resesväng blir det både till jobbs och helt privat. Kan även dyka upp någon tass... och på tal om det får du gärna lämna ett litet avtryck när du har varit här. Må gott

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela