Susihus

Semesterdag 9

Publicerad 2012-07-30 11:13:04 i Trädgård

Dagen efter kvällen före! Vi och våra övernattande gäster vaknade ändå upp hyfsat tidigt och njöt av en god frukost på altanen innan de begav sig av hemmåt. Vi tog en promenad med Bono, regnet hängde i luften. Väl hemma igen så kändes det helt ok att ha OS på lite i bakgrunden och sova lite i soffan. Det var väldans långa tråkiga cykellopp, lätt att somna till, och ändå se spurten :)

Vi har inte gjort för många knop idag, ätit lite goda rester från igår och slappat mest. Skön söndag!
Väder: 19 grader och småregn
Träning: obefintlig, en 2,5 km promenad med Bono

Semesterdag 8

Publicerad 2012-07-30 11:07:12 i Trädgård

Lördag och idag är det fest! Då J har fyllt lite jämnt på vårkanten, så bestämde vi oss för att ha lite sommarfest för våra goda vänner och nu var det dax. Äntligen! Förberedelserna klara, klänning inköpt, skumpan på kylning och så var det då det där vädret, nåja det var väl lite si och så just idag. Till slut dukade jag inne, men med öppna dörrar ut i trädgården så blev det ändå lite utekänsla.

Denna gång hade vi lyxat till det och hade kock och mat från PM, lyxigt. Han bara gled in, såg vad maten skulle dukas upp och vad grillarna stod sen fixade han, medans vi kunde umgås och bara njuta av våra goda vänners sällskap.

Vad åt vi, ja efter att ha avnjutit lite Champagne och småplock ute så blev det en BBQ meny:

Pimentònglacerade Spare Ribs från Småland

Lax marinerad i fläder från Odensjö med grillad citron

Spett med lammfärs från Appeltorp med vitlök och persilja

Grillad broccoli med rökta morötter och Harshultsfeta

PM:s potatissallad på färskpotatis från Stellan i Bläsinge med vårlök och kapris

Klassisk Ceasarsallad

Tomat- och löksallad

Kalamataoliver och gröns stora Gordaloliver

PM:s BBQ-sås

Bröd ifrån Bröd & Sovel med lingonsmör

Efter den obligatoriska musiktävlingen så bjöds det till lite tårtbuffé

Rabarbersemifreddo

Cheesecake med jordgubbar och blåbär

Chokladpavlova med bär och pistagenötter

Bilder: Susihus

En fantastisk härlig kväll med god mat & dryck, sång, prat & skratt och få avnjuta detta tillsammans med goda vänner, ja det kan man leva länge på!

Väder: Ett åskväder på förmiddagen, sen sol och varmt, nästan kvalmigt, 25 gr

Träning: 2 km morgonpromenad med Bono, 4,5 löparrudna i värmen

Semesterdag 7

Publicerad 2012-07-30 10:52:29 i Allmänt

Lite dimma när vi vaknade men efter frukost sprack det upp igen och solen strålade från klarblå himmel. Idag har vi haft lyxiga I-landsproblem, då städerskan kom så ville vi fly fältet. Det blev en tur till mina gamla tassemarker, Rottne. Har inte glömt bort de lite gömda badpärlorna som man cyklade till... Vi njöt av härligt klart vatten i Innaren och simmade, jag klarade nog av 500 m. Bono hängde på och njöt av att doppet. Kameran ja den låg kvar hemma...

På kvällen kände jag att jag behövde röra på mig så det blev en cykeltur upp till spåret och sen en runda i detta kuperade spår med five fingers. Kommer att kännas i vaderna imorgon. Det sköna var att löparturen kändes lätt och att jag hittade lite flyt. Hoppas att den består!

Väder: Solsken 25 gr
Träning: 2 km morgonpromenad, simning, löparrunda 3 km

Semesterdag 6

Publicerad 2012-07-27 10:56:28 i Trädgård

Solen skiner på och jag semestrar på... Vilken skön vecka detta är, vi bara är och njuter av att vara hemma och av sommaren! Har tagit plats i solstolarna i trädgården och lyssnat till min ljudbok, nu är den avslutat. Gillar Arne Dahls böcker väldigt mycket, denna var nog inte den vassaste ~ Hela havet stormar. Lite stökig i början med väldigt mycket namn, men jösses så skönt att lyssna till Johan Rabeus.

Bilder: Susihus

Efter att ha försmäktat i trädgården var vi tvungna att gå och bada, så det blev ett dopp även idag till Bonos stora glädje. Dock får han hemska klianfall när han har blivit blöt, och jag ser inget i huden. Nu är han insmord med lite Hydrokortisionsalva, vi får se om det hjälper.

På kvällen var vi bjudna till mamma, de bjöd på grillade burgare. Deras goda vänner från Isle of Mann, som de har träffat och bott hos när lillebror har kört TT race där i ett par år. Supertrevligt och roligt att få konvensera lite på engelska.

Väder: Strålande solsken ett och annat mål, 25 gr
Träning: Minimal endast 2*2 km små promenader och en liten simtur

Semesterdag 5

Publicerad 2012-07-26 10:24:00 i Trädgård

Det satt långt inne men nu är den här - sommaren! Vilket väder, helt ljuvligt att vakna till klarblå himmel och få ta sin goa hund på en promenad runt kanalen och sen äta frukost på altanen = livskvalité!

Vi har njutit i trädgården idag, läst lite och sen har vi fixat lite inför lördagens festligheter...rätt skönt att ge sig in ibland och ta en paus från solen. Hihi

Bild: Susihus

På seneftermiddagen när vi hade svettats i solstolarna så tog vi en sväng till en undanskymd badplats med sandstrand och simmade lite med Bono. Han blev helt lyrisk och kastade sig ut och började simma. Han verkligen älskar att simma. Innan vår långa rehab vår med turer till Hundsimmet så hade han aldrig gått ut och simmat på det viset, då hade han mer tjoat och lekt omkring i vattenkanten, men nu går han verkligen ut och simmar =) Jag sprang hem från badplatsen, men puh så varmt det var, tröttnade och tappade motivationen halvvägs så då började jag pw hem istället. Undra vart löpsteget har tagit vägen, någon som har sett det?

Väder: Strålande solsken, knappt någon vindpust, 25 gr
Träning: 2 * 2 km promenad, 13 km cykeltur och en 5,5 km löpartur men som slutade i pw

Semesterdag 4

Publicerad 2012-07-24 20:35:00 i Trädgård

Vilken dag, helt klarblå himmel och gnistrande sol hela dagen utan ett moln på himmeln. Underbart!
Vi cyklade iväg och uträttade lite ärende på förmiddagen efter frukosten på altanen, sen har jag ägnat mig åt att testa solstolen, oj så skönt! Jag lyssnar på Arne Dahls senaste bok och Johan Rabeus läser den med en sån härlig röst att det är rent njutningsfullt. Lite väl bra ibland då jag somnar och får backa tebax....

Inte många knop gjorda utan bara njutit av solsken och lite småfix i trädgården. Härligt det känns semester!

Dagens lunch på altanen, jordgubbar, lite corn flakes och mjölk = SOMMAR!

Bilder: Susihus
Kvällens drink, Strawberry Daiquiri på det nygjorda bordet till vår svarta IKEA soffa. Ett par ameringsjärn, lite svart sprayfärg och ett betongfat så vips var det ett soffbord i trädgården. Invigt och det höll för lite drinkglas =)

Väder: Strålande solsken, 25-28 grader
Träning, Morgonpromenad 2 km med Bono, cykeltur 12 km, pw 4,5 km

Semesterdag 3

Publicerad 2012-07-24 20:22:01 i Trädgård

Det har blåst lite kraftigt idag så frukosten fick intagas inne...nåja det gick bra det oxå. Vi gjorde en liten utflykt till vår härliga trädgårdshandel Klockaregården i Ör och inhandlade lite rosor. Ingen sommar utan rosor!

Vi hade ett hål på framsidan att fylla sen hittade jag ett ställe till som jag bara kände att det behövdes fyllas upp av en vacker ros.

En vacker vit ros vid namn Gråsten. På framsidan innan entrén blev det en rosavis historia vid namn Ispahan

Bilder: Susihus

Under vår utflykt blev det lite hundpromenad och rehabsimning för Bono, till hans stora glädje. Lite trädgårdsarbete när vi kom hem och konstigt nog för det alltid med sig när det ska planteras. Något måste flyttas eller jag hittar något som behöver bytas plats på... Nu ska jag bara försöka få till ett par fina skyltar till rosorna...hrmm hur gör jag dem?

Väder: Sol med moln, vindigt. Temperatur runt 20-25 gr
Träning: Promenad med Bono och sen en löparrunda 5 km i kraftig terräng, puuuh!

Semesterdag 2

Publicerad 2012-07-23 10:04:14 i Trädgård

Efter Bonos och min morgonpromenad kunde vi äta frukost ute, mmmm sommarkänsla!

Äntligen kom solen! Oj så efterlängtad och härligt. Att det skulle behöva dröja till den 22 juli innan vi tog ner solstolarna är ju lite trist men oj vad vi njöt av dem. Vi har läst och lyssnat på böcker, sovit lite och bränt mig en smula på magen, lite lik Miss Piggy...

Efter lunch tyckte jag att vi hade slappat lite väl så vi letade upp Beach tennis racketen och spelade en härlig match i trädgården.

Bild: Susihus

Mitt senaste inköp till trädgården en jätte budda, som vakar vilsamt över oss.

Väder: Sol med lite moln, flläktat hela dagen och runt 20-25 grader
Träning: 2* 2 km promenader med Bono, cykeltur på 13 km och vår tennismatch om den kan räknas

Semesterdag 1

Publicerad 2012-07-22 11:02:22 i Trädgård

Kan man säga att det är semesterdag 1 när det är helg, egentligen börjar ju inte semesterdagarna förrän på måndag men i allafall... SEMESTERN är påbörjad! Så skönt.

Tja om vädret kan man väl säga att det är löparvänligt, inte för varmt och lite fuktigt i luften så jag slog till på en morgontur innan frukost. Puh så tungt nu när jag har haft uppehåll ett tag, åh va det är trist att nöta in flåset igen. Annars har vi hållt oss hemma och i trädgården, fixat lite. Bono och jag har varit och simmat en runda och försökt aktivera honom lite med småsaker där han får använda hjärnan men inte behöver röra sig så mycket.

Vi fick äntligen i pumpen till vårt lilla vattenspel, nu ska bara sladden lösas....men det får vi ta en annan dag. Får ju inte förta sig första semesterdagen!

Väder: Sol och någon skur, runt 19 grader
Träning: Morgonlöparrunda 4,5 km och en kvällsrunda med five fingers skor 2 km + träning med plankan, armhävningar etc

Snart så

Publicerad 2012-07-20 08:35:01 i Hund

God morgon underbara fredag!
Snart är det SEMESTER! En dag kvar...hoppas nu att det fina vädret kommer. Jag känner att jag behöver solsken och lite värme.

En som  inte bryr sig så mycket om vädret, utan tycker att det mesta är roligt och kastar sig glatt ut med ett skutt är Bono. Tack för alla era frågor och omtanke om honom. Idag är det 5 veckor sen operationen och man säger att de har 6-8 veckors läktid. Han får nu gå 4 x 20 minuter i koppelrastning per dag, och det är ju ändå rätt mycket, så nu får vi känslan av att få röra på oss igen. Peppar peppar så går han riktigt bra och som sagt humöret är det inget fel på. Enligt honom själv är han piggast i kommunen.

Vi har börjat att simträna med honom, skönt att bo vid vatten. Tanken var att han och jag skulle simma ihop, men än så länge kan jag ju inte påstå att den sk sommaren har bjudit in till bad för min del. Så jag har testat att stå en bit ner på båtrampen och kasta ut tennisbollen där, allt för att jag inte vill ha för mycket skutt och lek, utan att det blir fokus på simningen. Resultatet blev över förväntan, Bono är supernöjd och mina Hunterstövlar kommer väl till pass ;)

Bild: Susihus

Nu hoppas vi på mer solsken. Happy Friday!

Odlingarna

Publicerad 2012-07-19 08:55:29 i Trädgård

God morgon!
Här är det kulet grått och regnet trillar ner...
Något som trivs i detta fuktiga klimat är odlingarna och gräsmattan, för jösses vad det växer. Kruxet är ju mest hur man ska hinna med och klippa mellan skurarna.

Nu skriker kvällstidningarna ut om att värmen kommer...vi kan ju alltid hoppas att de har rätt. För i min tävling Gummistövlar vs ballerina känns ju slaget redan vunnet!

Bild Susihus

Här är vår nya hörna i trädgården, den vi fixade till i våras och uppenbarligen så trivs vår köksträdgård! För hjälp vad det växer. Squachen har gått och blivit helt galen, blir det squash av allt det så får vi nog äta squash till jul!? Skidärtorna är fantastiskt goda och växer så det knakar, dock vill inte ruccolan riktigt och jag är lite besviken på min Krasse för det skulle vara röda blommor tycker nog att de är mer orange. Rädisorna och spenaten är redan skördad och mumsad, ska försöka att hitta något nytt och plantera, förslag så här mitt i sommaren? (fast vi knappt har upptäckt att den är här).

Med hopp om värme och solsken väldigt snart!

Vart är sommaren...

Publicerad 2012-07-17 14:32:33 i Trädgård

Jag är snart beredd på att reklamera var är sommaren...?
Kräver ingen värmebölja på något sätt men 12 grader är väl ändå inte sommar... Ja jag vet det är inget vi kan göra åt ändå och det är bara att inse att denna sommaren får man mysa runt i jeans i stället för bikini, gummistövlar istället för flipp flopp.

Nåja än finns det ju hopp att sommaren dyker upp så där lagom till jag går på semester. Nu bara 3 dagar kvar! Tjohoo

Bild: Susihus

Mina evighetsvitlökar som pryder grillbänken i trädgården.
Ha en tokhärlig tisdag!

Försmak på semstern

Publicerad 2012-07-16 08:19:45 i Trädgård

Äntligen ett par dagar utan väckarklocka och jobbuppdrag. Så skönt med helg, jag har njutit för fullt. Sovit och tagit det lugnt och ändå känns det som jag kan sova hur länge till som helst. Helgen kändes som en liten försmak på semestern som stundar inom några dagar...

Har läst lite böcker och ätit middag på altanen, så skönt! Vi har skördat våra första egenodlade rödbetor.
Mums va gott!

Bild Susihus

Helgens träning
Löpning 4,5 km
Cykling 2 rundor á 2,5 mil

Nu ska jag försöka att komma igång med lite mer regelbunden träning igen...
Ha en go start på veckan.

Mall

Publicerad 2012-07-13 15:56:45 i Allmänt

Hrmm undra vad som har hänt, både min bakgrund och topp har försvunnit från bloggen. Ja det var väl dax att byta men hur var det nu jag gjorde...
Kan man byta teckensnitt oxå kanske? Ahh programmering är inte min starkaste sida. Tips någon?

Längtar efter helgen och en morgon utan väckarklocka på lääääänge.
Happy Friday!

Äntligen hemma

Publicerad 2012-07-11 13:30:27 i Resor

Äntligen hemma igen! Efter två veckors jobbresande i en eller snarare två resväskors liv är jag nu äntligen hemma igen hos mina favoritgrabbar.

Jag har jobbat så mycket att jag inte ens har haft tid att uppdatera bloggen. Jag åkte iväg dagarna efter midsommar och även innan var det väldigt mycket jobb, så jag orkade/hann inte helt enkelt med bloggen. Han knappt med något annat än jobb. Tokpackade i ett hafs och reste iväg den 26 juni. Har nu spenderat en vecka i Lorient på Franska västkusten och sen en vecka i Galway, favoritstaden på Irländska västkusten.

Vädret har väl inte riktigt varit med oss men lite sol har jag allt sett, mest i Lorient även om det var rätt kyligt där.
Nu är äntligen båtarna i mål och det är över...känns konstigt!! Men ack så skönt att vara hemma igen och slippa hotellrum, resväskkaos, restaurangmat och vara påpassad och iklädd jobbkläder hela tiden.

Bild: susihus

Mycket har hänt på två veckor, både för mig och även hemma. Trädgården är helt prunkande och i trädgårdslandet är det dax för skördning. Tyvärr har jag missat min favoritblomma över alla Pionerna, är helt överblommade, snyyyyft!

Bono mår bättre och går betydligt bättre än när jag åkte. Såret har läkt, stygnen är tagna. Han går fortfarande på mycket medicin, men hans levnadsglädje strålar och han kämpar på. Hoppas nu att infektionen försvinner helt och att operationen får läka rätt. Tror att det får bli lite simträning för både honom och mig ikväll.

Må bäst! Kram

Om

Min profilbild

Sus i hus

Välkommen hit! Här susar jag runt tillsammans med mina favoriter - man och hund. Här finner ni inlägg om det som förgyller min vardag, hus, trädgård, lite mat och bak, och en och annan resesväng blir det både till jobbs och helt privat. Kan även dyka upp någon tass... och på tal om det får du gärna lämna ett litet avtryck när du har varit här. Må gott