Susihus

MH test

Publicerad 2008-05-25 09:37:41 i Hund

I går steg vi upp nästan lika tidigt som på vardagarna, klockan 8 skulle vi vara på Brukshundsklubben. Det var kul att få träffa alla Bonos kullsyskon, 4 lika svarta och lite annan kroppsform och 3 som är en kopia av sin mamma, Kenzos syster. Bono gick ut som hund nummer 3 på banan och hälsningen på människor var bättre än vad jag hade förväntat mig. Sen ner till testledaren och hon fick gå iväg med honom och känna på honom utan problem sen ska vi leka med en trasa och det ÄLSKAR Bono så det var inga konstigheter, greppar och håller ett fast tag. Sen är det lilla bytet, där det är en trasa som far genom en bana, helt ointresserade och det var hela kullen. Bono sprang ut andra gången men tog knappt i bytet. Skönt tycker jag för han får inte jaga djur!

Efter det är det passivitet stå stil i 3 minuter. Bildbevis kommer här hur passiva vi var...
image202
Bono vandrade runt i kopplets längd och kan inte begripa varför vi ska stå still när det finns massor av roliga saker att göra. Nåja Kenzo grävde en grop när han gjorde detta för snart 9 år sen!

Avståndsleken gjorde han by the book som beskrivaren sa, helt otroligt! Han sprang ner till figuranten utan hot, lekte glatt med henne och när hon blev passiv stod han kvar och uppmanade till fortsatt lek. Inget att han vill äga bytet själv.
image203
Nästa moment är dumpen, en overall som hoppar upp när vi går förbi. Han blev rädd men släppte den aldrig med blicken och vrålskällde. Han gick fram till den när jag var framme, men efteråt hade han inga kvarstående agg mot den.
image204
Momentet därefter är ljud, en kedja som skramlar, där blev han rädd. Konstigt för det var det momentet som jag var minst orolig för, då han inte bryr sig specielt om ljud. Men han gick sen fram till det och löste det. Sen kom spökena, 2 stycken som kommer gående en från vänster och en från höger på en 25-30 meters avstånd mot oss. Här stod han framför mig hela tiden och skallade. Jag behöver aldrig känna mig rädd när jag har han med mig...
image205
När spökena vänder sig om och står stilla och jag släper kopplet går han själv fram och ta kontakt utan att vara specielt rädd för dem. Sen är det lek och skott och det var inga konstigheter heller. Alla i kullen var skottfasta.
Jag var jätteglad och stolt för denna lille sprallige hund som alltid har en stor herre bredvid honom som trycker till honom rejält ibland. Löste detta på ett så stort och moget sätt. Han fick ett snyggt nytt halsband som tack för en härlig dag!

Nu ska vi ut i sökskogen, ha en härlig morsdag söndag!

KRAM

Kommentarer

Postat av: Sandra

Publicerad 2008-05-25 12:23:49

Vad roligt att MH testet gick bra med Bono. Minns att du frågade hur det gick med Exi och det gick också riktigt bra. Det är härligt psyke på henne. Kram Sandra

Postat av: Petra bloggar

Publicerad 2008-05-25 15:20:51

naaawe duktiga voffsen! :)

ha en underbar dag!

Postat av: Malin

Publicerad 2008-05-25 16:29:36

Hahaha vilken kul bild på passiviteten haha-jätterolig. Ja va stolt över honom det är jag så jag spricker:) Som sagt en superhärlig´kull med goa personligheter. Gissa om jag var trött efter dagen då spänningen är lika stor för varje hund. Men jag håller med dig arbetslust och nerver har dom alla.

Postat av: Johanna

Publicerad 2008-05-25 16:45:43

Vad kul att testet gick bra,det verkar vara en härlig vovve du har! Första bilden var kul :)

Hoppas du haft en skön helg, kram!

Postat av: Kristina

Publicerad 2008-05-25 22:05:15

Åh tack så jättemycket! :) Men det är inte klart på långa vägar så förhoppningsvis kommer det bli fint. Ha det bra! Kramar Kristina

Postat av: Lotta

Publicerad 2008-05-26 12:45:32

vad roligt att testet gick sa bra! vilka underbara bilder, ser att ni ocksa har fatt tillbaka sol och värme! LOVELY!

Postat av: jessica

Publicerad 2008-05-26 13:18:13

Härliga bilder :)) Då hade ni att göra :)

Postat av: Sandra

Publicerad 2008-05-26 15:22:29

Svar: Ja det skulle inte vara roligt om hon hade haft ett dåligt psyke. Både jag och min storebror har haft oturen att blivit "bitna" (snarare ett slag med tänderna) i ansiktet av hundar som varit instabila. (Den ena var en schäfer och den andra en stövare) Det är inte alltid lätt för oss människor att tolka hundarnas signaler eller behov att vakta mat, då är det bra om de är stabila och inte biter. Kram Sandra

Postat av: MO

Publicerad 2008-05-26 19:38:59

Vad kul att det gick så bra för er, så duktiga ni har varit. Måste kännas skönt att ha en sådan vaksam hund med sig på promenaderna. Maila är inte heller skotträdd men är vi ute o går o någon kommer gåendes eller cyklandes bakom oss så märker jag att hon blir överraskad om de dyker upp hastigt o då rycker hon till. Då fick ni mycket frisk luft den dagen. Så är det måndag igen, brukar ofta somna i soffan på kvällen då...tycker alltid måndagar är lite jobbiga sådär allmänt, men vilken tycker inte det??? Kramar på er

Postat av: Ninni

Publicerad 2008-05-28 12:28:47

Fina bilder... passiviteten, hihi nja.... kram Ninni

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sus i hus

Välkommen hit! Här susar jag runt tillsammans med mina favoriter - man och hund. Här finner ni inlägg om det som förgyller min vardag, hus, trädgård, lite mat och bak, och en och annan resesväng blir det både till jobbs och helt privat. Kan även dyka upp någon tass... och på tal om det får du gärna lämna ett litet avtryck när du har varit här. Må gott

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela