Susihus

Ikea i all sin ära...

Publicerad 2009-01-22 09:52:54 i Pyssel

..men ibland kan man jag få spelet på dem. De är så duktiga på att ändra på någon liten detalj på sina produkter fast de heter fortfarande samma sak.

Vi köpte ett skåp för något år sen på IKEA för att förvara mannens stora hobby och passion, malt whiskey. Efter julgranen uttågande så började jag fundera om vi inte skulle ha ett skåp till flytta dem till en annan vägg där vi har en chiffonjé och ändra om lite.

Allt började det med att jag besökte en trevlig liten möbelbutik här i stan där det stod ett ljuvligt GAD skåp med kalkstensskiva, precis i den serien som vi har tv bänk och soffbord i, detta hade varit så rätt vid vårt matsalsbord. Allt utom priset 43000:-!!!!!!! Nej tack då kommer vi både till Åre, Gotland och Marocko för dem pengarna så då kom tanken på att köpa ett IKEA skåp till. Sagt och gjort, men för säkerhetsskull så har IKEA ändrat på att de numera har sockel i trä eller metallunderrede, vårt skåp har ekben! Nåja inte ska man behöva snubbla på en sån detalj, tänkte jag det går säkert att tillverka några ben...hade ändå en plan på att måla allt i vitt! Mannen var inte riktigt lika övertygad, men det inhandlades och nu har vi fixat i helgen. Tömt vårt gamla skåp, skruvat bort benen på det och tillverkat 4 nya som vi har satt i bakkant på båda skåpen och tagit de gamla ekbenen och satt i framkant, möbeltvättat och grundmålat och målat vitt. Sen skiljde naturligtvis tjockleken på under och överskivan så det diffade lite i höjd, jaja en extra möbeltass fixade det!

Under pågående behandling....

Bilder: Susihus
Nästan klart, jag tror att jag vill ha en list framtill för att slippa glipan där och sen ska mannen få äran att gjuta en betongskiva som ska ligga på! Sen lite piff och fiff, kanske någon lampa...skulle gärna vilja ha en Kartell Bourgie...ja vi får se vad det blir.

Hoppas att vi kan hänga om lite tavlor i helgen och få till lite fiff fast skivan inte är där. Går visst inte att gjuta när det är minusgrader har jag hört...hrmmpf

Må bäst kramar på er!

Kommentarer

Postat av: C a m i l l a

Publicerad 2009-01-22 10:22:32

Så supersnyggt det blev! =) Jag önskar att jag också var lite mer pysslig då det gällde möbler och sånt, man kan ju fixa till så mycket bara man vill (och kan...)

Kram och ha en fin dag!

Postat av: Ingela

Publicerad 2009-01-22 12:02:55

Det där kommer att bli riktigt snyggt när det är klart. Kul när man kan göra massproducerade saker till sina egna med hjälp av lite kreativitet och energi.

Postat av: MO

Publicerad 2009-01-22 18:36:48

Men snyggt blev det i alla fall. Det var precis så med våra stolar till matsalsbordet, vi köpte först fyra stycken (för vi hade det i vårt kök innan o då hade vi en kökssoffa oxå), sen när vi flyttade in det i vardagsrummet så ville vi ha fyra till...de såg likadana ut, hette likadant, meeen de är inte riktigt lika när man kollar dem på nära håll, men men de står kvar ;)

Ha en fin kväll, kramar

Postat av: Tjohalia

Publicerad 2009-01-22 20:00:39

Vilken härlig förvandling!

Kram Sandra

Postat av: HUSnrNIO

Publicerad 2009-01-22 20:25:09

Vilken tilltalande förändring det blev. snyggt!

Postat av: karina

Publicerad 2009-01-22 20:55:37

Jättefint blev det och det syns ingen skillnad på dom! Jag tror det går att gjuta i minus, skillnaden är bara att betongen "brinner" inte när det är kallt. Eller så kan jag ha fel... Ha de så bra!

Postat av: Designtjejen

Publicerad 2009-01-22 22:29:45

Vad duktiga ni är!!! Det blir ju kanon bra!!!

Massa kramar

Postat av: J o h a n n a - Inredning & pyssel

Publicerad 2009-01-23 09:40:00

Så fint det blir! Ha en trevlig helg! Kram

Postat av: susanne f

Publicerad 2009-01-23 09:48:58

Hej

Har varit här inne och kikat mycket ska du tro....

så snyggt skåp, hade passat in hos mig...vad heter skåpet...för jag har inte sett det på IKEA.

Du får mer än gärna maila mig om du orkar

Ha det bra

Kram

Susanne

Postat av: Kristina- Fru Inredning

Publicerad 2009-01-23 11:47:44

Fint skåp:)

Trevlig helg!

Kram Kristina

Postat av: Petra

Publicerad 2009-01-23 13:29:19

Fint du gjorde med skåpet! =) Hoppas du får en riktigt trevlig helg. Kram

Postat av: pia

Publicerad 2009-01-23 18:45:54

Minst lika bra om inte bättre:)!!! Å jättesnyggt m betong...suck så FINT det kommer att bli:)



HA MYSIGASTE HELGEN KÄRA VÄN!!!



MASSA BAMSIGA KRAMAR

Postat av: Maria

Publicerad 2009-01-24 09:28:04

God morgon !



Välkommen att titta in i mina nya blogg :-)



http://www.forsnetblogg.se/Maria/



Ha en underbar lördag !

Kram Maria

Postat av: Pernilla

Publicerad 2009-01-24 13:21:22

Ja, men fint blir det!

/P

Postat av: Karin

Publicerad 2009-01-28 09:59:22

Vad fint det blir!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sus i hus

Välkommen hit! Här susar jag runt tillsammans med mina favoriter - man och hund. Här finner ni inlägg om det som förgyller min vardag, hus, trädgård, lite mat och bak, och en och annan resesväng blir det både till jobbs och helt privat. Kan även dyka upp någon tass... och på tal om det får du gärna lämna ett litet avtryck när du har varit här. Må gott

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela