Susihus

Surdegsfrallor

Publicerad 2013-10-26 17:32:00 i Inspiration

Hej lördag! 
Efter en fantastisk trevlig, god och väldigt sen fredagskväll hos min mans fd jobbarkompis och hennes man, vaknade vi till liv fram på förmiddagen idag. 
 
Lördagsmornar hemma hos oss innebär att så fort vi har stigit upp sätter vi på ugnen, de nattjästa surdegsfrallorna tas ut ur kylen och sen medan både ugn och frallor värms upp går vi på en rask power walk. Sen hem och bakar av frallorna och avnjuter en lång och god helgfrukost. Mums så gott och trevligt!
 
I natt fick de jäsa i bunken, annars brukar jag baka ut dem på kvällen och de får jäsa på plåten i kylen, men nu blev fredagskvällen så trevlig och sen så jag orkade inte det när jag kom hem på småtimmarna...
 
Bilder: Susihus
Nu har jag ju fått önskemål om recept på dessa nattjästa frallor, och se här kommer det äntligen
 
ca 12 st frallor
1 dl vetesurdeg eller rågsurdeg
5 dl vatten (denna gång tog jag 1 dl kaffe och 4 dl vatten som degvätska)
1-2 dl gärna lite grövre mjöl
ca 8 dl vetemjöl special
Denna sväng körde jag ner 2 msk linfrö, 2 msk solrosfrö och 2 msk pumpafrö
2 tsk salt blandas i på slutet
Allt blandas väl med degblandare i minst 5 minuter. Låt degen stå i rumstemperatur i ca 2 timmar.
 
Går utmärkt att byta mjölsorter, tillsätta kryddor, nötter eller torkad frukt. Jag gör lite efter lust och tycke...
Sen rullas det frallor för glatta livet, lägg dem på en plåt och skjuts in i kylen med plast alt fuktig handduk. Där kan de stå över natten. På morgonen sätts ugnen på 250-275 grader, gärna med baksten i och när det är varmt så där efter en lagom skön morgonpromenad så skickar man in frallorna, sänker temperaturen till 250 och låter de bakas där i ca 18 minuter. Under tiden plockas övrig frukost fram ;)
Njut och ha det bäst.
 
Kram
 

Kommentarer

Postat av: Ingrid

Publicerad 2013-10-26 22:07:05

Jag har aldrig vågat mig på något sådant, har bara hört att det ska vara svårt. Men ditt recept ser inte allt för svårt ut. Kanske vågar jag prova...

~Ingrid

Svar: Inte alls svårt, det gäller bara att ha surdeg. Vågar man inte helt tja ta en liten liten hörna jäst med i degen så blir det tipptopp ;)
Sus i hus

Postat av: Pernilla

Publicerad 2013-10-28 08:54:11

Tack, snälla för receptet. Det ska provas så fort jag får en stund över.
/P

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sus i hus

Välkommen hit! Här susar jag runt tillsammans med mina favoriter - man och hund. Här finner ni inlägg om det som förgyller min vardag, hus, trädgård, lite mat och bak, och en och annan resesväng blir det både till jobbs och helt privat. Kan även dyka upp någon tass... och på tal om det får du gärna lämna ett litet avtryck när du har varit här. Må gott

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela