Susihus

Vatten vs oljebaserad färg

Publicerad 2008-10-25 16:13:43 i Hem

I dag har jag fått ge mig! Jag erkänner!! Har alltid tyckt att vattenburen färg är helt underbar att jobba med och föredrar det framför oljebaserad när det ska målas om oavsett vad det är som ska målas. Men efter att ha slitit med vårt matsalsbord i över en vecka på att få en högblank och slät yta fick jag ge mig. Vi har rollat och vi har penslat högblank vattenbaserad färg men vi fick hela tiden mönster antingen efter penslen eller apelsinhy efter rollern, så igår när färgen dessutom tog slut åkte vi till målarbutiken och frågade vad vi skulle göra. Vi vill ju ha en högblankyta!

Med hem kom en halvliters oljebaserad färg, efter första strykningen så är vi överrens det är så här vi vill ha bordet! Som tur är så räcker det med att bara måla skivan med denna färg så nu efter andra strykningen så hoppas jag snart att bordet ska vara klart. Nu ska vi bara vänta på att det ska torka och lukten ska försvinna. Det är ju fördel med vattenbaserad färg ingen lukt och torkar snabbt, vilket i och för sig blir problemet när man har en sån här stor och slät yta.

Bild: Susihus
Och ja som ni ser så målades hela bordet i vitt, jag velade ju lite om benen skulle vara kvar i vitlaserat men nä. Nu är benen istället målade i vattenbaserad färg och skivan i oljebaserad....

Jag kommer säkert att måla i fortsättningen med vattenbaserad färg i första hand, för det är så mycket enklare att hantera om man som jag gärna målar lite intensivt med båda sig själv och omgivningen som kanske inte alltid ska få färg på sig=)

Nu är det dax att göra sig i ordning för i kväll blir det party, några på jobbet som har fest!
Go helg på er i det fina vädret.
Kram kram

Kommentarer

Postat av: maria

Publicerad 2008-10-25 16:37:35

VA fint det blev. Är också sugen på att måla vårt köksbord, men det skulle behöva slipas ordentligt först. Har funderat på vad en bil-lakerare skulle ta för att fixa bordet...



Ha en trevlig kväll!

Postat av: Johanna

Publicerad 2008-10-25 17:18:11

Jag brukar undvika oljebaserad färg, för jag tycker att det är så jobbigt med lukten och att göra rent penslar...men ibland kanske resultatet kan göra det värt besväret :) Blev superfint!



Trevlig helg på dig!! Kram Johanna

Postat av: Tjohalias blogg om inredning

Publicerad 2008-10-25 18:04:49

Vad fint det blev! Tråkigt att ni behövde trixa så mycket innan ni blev nöjda, men jag kan tänka mig att det var värt det. Kram!

Postat av: Karina

Publicerad 2008-10-25 20:55:36

oljebaserad ger en fin yta, målar oftast möbler med oljebaserat, väggar å sånt med vattenbaserat. Ha en fortsatt trevlig helg!

Postat av: Liza

Publicerad 2008-10-26 16:43:03

Så fint bordet blev!! Verkligen värt allt besvär!

SNYGGT!

KRAM!

Liza

Postat av: Jessica

Publicerad 2008-10-27 11:27:21

mycket snyggt!! Ska bli kul att se det sen!!

Postat av: MO

Publicerad 2008-10-27 16:02:12

Det blev verkligen skitsnyggt, o jag använder oxå vattenbaserad färg i första hand...(lite för att jag är så bekväm av mig, det är ju så lätt att rengöra penslar/rollers oxå)....Jag inbillar mig oxå att vattenbaserad färg inte är lika slitstark, men jag kan ha fel där...

Har ni haft en bra helg annars...Här har vi varit både på ikea o i stan, alltså en perfekt helg (för mig), kramar på dig vännen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sus i hus

Välkommen hit! Här susar jag runt tillsammans med mina favoriter - man och hund. Här finner ni inlägg om det som förgyller min vardag, hus, trädgård, lite mat och bak, och en och annan resesväng blir det både till jobbs och helt privat. Kan även dyka upp någon tass... och på tal om det får du gärna lämna ett litet avtryck när du har varit här. Må gott

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela