Susihus

Reserepotage från Berlin

Publicerad 2012-09-27 17:37:00 i Resor

Lovade att återkomma med ett lite längre reserepotage från Berlin.
Bodde på Wallstreet Park & Plaza hotel i fd öst Berlin, inte så långt från Alexander Platz. Bra läge, ljusa och fräscha rum. Hotellet andades Wallstreet, med dollar, börskurser invävt i helteckningsmattan. På kudden låg en Guld peng i choklad och dollarnäsdukar. Små roliga detaljer som gör helheten.
 
Har hunnit med att springa en morgonrunda ner till Potsdamer Platz. Sen efter frukost blev det rundvandring. Jag älskar att upptäcka nya platser till fots, det blev en sväng förbi Checkpoint Charlie, forna gränsövergången mellan öst och väst. Här finns även ett museum om muren med många rymningsförsök, tragiska historier om familjer som splittrades pga denna mur.
Bilden längst upp är ett monument och minnesmärke för alla judar som förintades under andra världskriget. Det fanns 55000 när kriget började och 5000 när kriget väl var över.
Bilden under är Brandenburger Tor.
Bilden till vänster är Ampelman. Öst Berlins och numera hela Berlins gröna gubbe Herr Gårman
 
Bilden längst upp, våra söta men ack så obekvämma trabanter. Vi hade sightseeing med dem och körde själva i konvoj runt och såg staden något bedövade av trånga säten och lite avgaser, fast så rackans roligt. Vi passerade East side Gallery, (bilden längst ner) den del av muren som är bäst bevarad. Bilden till vänster föreställer Alexander Platz och tv tornet.
 
Vi var och målade graffiti en morgon på en ljuvlig bakgård uppe i fd Öst Berlin. Fanstastiskt roligt och han som vägledde oss var en undarbart rolig och trevlig person. Från att ha gjort detta olagligt i unga år är han i dag firmaägare till en reklambyrå och gör graffiti som konst, reklam och loggor. De övriga bilderna får nog symbolisera min bild av Berlin. En härlig mix av nytt och gammalt med lite skön konst bland gatorna.
 
Kan bara säga ta en tur till Berlin, det är inte så långt borta och bjuder på en härlig upplevelse!

Kommentarer

Postat av: Camilla

Publicerad 2012-09-28 18:22:59

Men åååh! Jag känner igen mig mycket i bilderna. Nu blev jag Berlin-längtig ju.
Grafitti har jag däremot aldrig testat. ;)
Kram! Ses på söndag!

Postat av: Pernilla

Publicerad 2012-09-29 19:36:23

Tack för att vi fick följa med.
/P

Postat av: Designtjejen/Emmelie

Publicerad 2012-09-30 18:54:52

Åhhhh så fantastiskt!!!
Kramar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sus i hus

Välkommen hit! Här susar jag runt tillsammans med mina favoriter - man och hund. Här finner ni inlägg om det som förgyller min vardag, hus, trädgård, lite mat och bak, och en och annan resesväng blir det både till jobbs och helt privat. Kan även dyka upp någon tass... och på tal om det får du gärna lämna ett litet avtryck när du har varit här. Må gott

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela