Susihus

Nattjästa surdegsfrallor

Publicerad 2013-11-05 12:43:36 i Inspiration

Hej tisdag! 
Idag lyxade vi till vardagsfrukosten med lite nybakade surdegsfrallor. Allt jobb (eller den lilla insats som behöver göras) görs kvällen innan. Jag programmerar ugnen så den ska vara varm när vi stiger upp, skickar in bullarna i ugnen och sen går vi vår morgonpromenad som tar 15-17 min, och när vi kommer hem möts vi av ljuvlig bakdoft redan i entrén. Sen är det bara att fixa resten av frukosten. 
 
 
Bild: Susihus
 
Recept på dagens tisdagsfrallor, 12 stycken
1 dl vetesurdeg 
5 dl vatten (denna gång tog jag 1 dl filmjölk och 4 dl vatten som degvätska)
1 dl grahamsmjöl
1 dl rågkross
1 dl solrosfrö
lite honung och salt 
4 dl siktat speltmjöl
ca  6dl vetemjöl special
 
Allt blandas väl med degblandare i minst 10 minuter. Låt degen stå i rumstemperatur i ca 2 timmar, innan du rullar frallorna eller om du väljer att göra baguetter. Plasta, lägg handduk över och in i kylen över natten. 
När du vaknar ta ut frallorna och ta av plasten och handduken, vänta på att ugnen blir varm.
Skjuts in i ugnen i 250 grader, i 18 minuter (gäller frallor).
 
Lyxig tisdagsmorgon helt enkelt!
Skaffa dig en skön dag!
Kram

Kommentarer

Postat av: Pernilla

Publicerad 2013-11-05 18:15:59

Det kallar jag vardagslyx. Bättre än yoghurt och musli.
Jag stjäl receptet och funderar på att sätta en vetesurdeg också.
/P

Svar: Gör det, dock funkar det säkert lika bra med rågsurdegsgrund.
Sus i hus

Postat av: Camilla

Publicerad 2013-11-07 22:04:51

Surdegsbröd är så himla gott, men verkar bökigt och tidskrävande. Jag är ju inte mycket för att baka "normalt sett" heller.
Kram! Har ni bestämt er för någon liten hundtjej än?

Svar: Nu är det många hundfunderingar här...puh! Ska fundera lite över helgen. I keep you posted. Till en helt annan sak det är ju tokfullt på hela Vasaloppsveckan, jag får väl ta och åka Engelbrektsloppet....är du anmäld?Kram
Sus i hus

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sus i hus

Välkommen hit! Här susar jag runt tillsammans med mina favoriter - man och hund. Här finner ni inlägg om det som förgyller min vardag, hus, trädgård, lite mat och bak, och en och annan resesväng blir det både till jobbs och helt privat. Kan även dyka upp någon tass... och på tal om det får du gärna lämna ett litet avtryck när du har varit här. Må gott

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela