Susihus

Invigd

Publicerad 2009-02-02 18:08:58 i Mat & bak

Nu är min fina Gerbera bakform invigd. Jag gjorde en banankaka i lördags och det är ju så man vill servera kakan i den fina formen...

Bild: Susihus

Banankaka
100 g smör
2 dl socker
2 ägg
3 bruna bananer
3,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1,5 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk

Vispa ihop socker, vaniljsocker och smör tills det blir mjukt, blanda i äggen, i med bananerna och vispa runt. Blanda ihop mjöl, bakpulver och bikarbonat för sig, i med det bland det andra och slutligen i med mjölken. Häll upp i bröad form och in i ugnen 30-45 minuter i 175 grader.
'
De går alldeles utmärkt att göra dem som muffins också, då är gräddtiden runt 10-12 minuter. Denna gång lyxade jag till det med att tillsätta hackade valnötter och mörk choklad.

Detta är recept är från min mormor. Hon var en sån där härlig mormor, med hembakat och hemlagat, ordning och reda. Jag tillbringade mycket tid hos henne när jag växte upp, hon läste högt i härlia sagoböcker och det är hon som lärde mig både sticka och virka när jag var liten. Vi brukade baka också, då tyckte jag det var mycket konstigt när hon sa "att man tager lite på en höft", det fanns sällan mått angivna. Men det var nog där av henne jag lärde mig att baka som jag gör idag. Recept är för inspiration sen lägger jag till och drar ifrån som jag vill, och måttar med ögonen lite på ett ungefär.

Ha en skön start på veckan!
KRAM

Kommentarer

Postat av: jenny

Publicerad 2009-02-02 18:59:23

åh så gott!! bakformen är verkligen fin.

Kram/jenny

Postat av: Herr E

Publicerad 2009-02-02 19:24:30

Åh så gott och fint!!

Postat av: MO

Publicerad 2009-02-02 19:50:54

Så fin kakan blev, o formen är jättesöt. Banankaka är jättegott, o saftiga brukar de bli oxå.

Jaså du kände dig inte frisk igår. Visst är det skönt när man kan lägga sig o ta det lugnt o vila (lite skillnad mot när barnen var små, då fick man allt hålla sig uppe i alla fall)....

Hoppas du mår bättre idag, kramar på dig

Postat av: Karin

Publicerad 2009-02-02 20:08:58

Så fin den blev och en fin form till gör ju det hela ännu bättre. Banankaka är ju så saftigt och smaskigt.



Ha en skön kväll!

Postat av: tina

Publicerad 2009-02-02 20:31:03

Synd att man tänker på figuren...annars hade jag norpat åt mej en liten smakbit=)=)=)!



Fin form också,lite extra kul att baka med fina detaljer.

Hoppas allt är bra med dej!



kramkram/tina

Postat av: PiM

Publicerad 2009-02-02 23:34:19

fin fin form - men kräsna PiM tyckte innehållet lät mindre gott ;)



é chokladoman

Postat av: J o h a n n a - Inredning & pyssel

Publicerad 2009-02-03 09:21:13

Vilken fin form! Så gott det lät!

Postat av: C a m i l l a

Publicerad 2009-02-03 09:42:38

Det blev ju suuuperfint och gott säkert. :) Banankaka är gott, det brukar jag passa på att göra om jag har bananer som börjar bli fula.

Nu blev jag ännu mer sugen på att beställa en sån där form...

Kram kram!

Postat av: HUSnrNIO

Publicerad 2009-02-03 16:52:38

Ser smarrigt inbjudande gott ut i formen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sus i hus

Välkommen hit! Här susar jag runt tillsammans med mina favoriter - man och hund. Här finner ni inlägg om det som förgyller min vardag, hus, trädgård, lite mat och bak, och en och annan resesväng blir det både till jobbs och helt privat. Kan även dyka upp någon tass... och på tal om det får du gärna lämna ett litet avtryck när du har varit här. Må gott

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela