Susihus

Kardemummakaka med rabarber

Publicerad 2009-05-12 20:24:39 i Mat & bak

I lördags var jag bara tvungen att titta förbi den fina butiken Änglabacken här i staden. De hade nämligen 25% på allt Gerberaporslin och jag tänkte om jag har tur så har de ett fint tårtfat till mig! Åh tänk det fanns det...hade tänkt mig färgen bomull men det fanns inte utan det blev i färgen Betong, helnöjd!
Helt enkelt var jag tvungen att baka en kaka och testa fatet.



Bilder: Susihus

Kardemummakaka med rabarber
100 gr smör och 3 dl socker, vispas mjukt, tillsätt 1 ägg. Mortla 1 msk kardemumma som tillsätts i smeten. Blanda ihop 5 dl mjöl med 2 tsk bakpulver, rörs försiktigt ner i smeten, tillsätt 2,5 dl mjölk. Häll allt i en smord och bröad form. Strösla sen på en mängd skivade rabarber och lite pärlsocker. Grädda i ugnen 175 grader i 35 minuter.

Smaska på!

Kommentarer

Postat av: MO

Publicerad 2009-05-12 21:02:14

Så fint, betongfärg....? coolt, lite kontraster sådär. Kakan ser inte så dum ut den heller. Det är ett tag sedan jag bakade nu, det kan gå lång tid i mellan o sen får jag ett ryck o bakar lite då o då...fast i ärlighetens namn är jag inte så galen i varken i att laga mat eller baka....fast äta det...japp det funkar bra.

Jaså du är ensam några dagar igen, trist men tur att du har killarna som sällskap, kramar på dig vännen

Postat av: Cornelia

Publicerad 2009-05-12 23:03:56

Fint fat! Jag fyndade oxå ett tårtfat häromdan :-) Ett cerisrosa som påminner om Jelly Bean fatet som jag länge velat ha. Det va halva priset på det här, 120kr gav jag, perfekt!



KAkan såg mumsig ut oxå! Liknar en som Leila gjorde i Leila på landet. Den hade jag tänkt göra :-)

Postat av: Pernilla

Publicerad 2009-05-13 17:55:27

Mmm låter gott. Förstår att du är helnöjd med fatet, det är jättesnyggt.

/P

Postat av: Emmelie, Designtjejen

Publicerad 2009-05-13 20:35:46

Men mums så gott det ser ut!!! Jag har varit så kak och bak sugen idag (mest på att äta)... hmm.. inte bra.. hahah..

Kramar

Postat av: Speja

Publicerad 2009-05-14 09:10:24

Hej! Kikar in här för första gången och ångrar mig nästan...himmel vad gott det låter med den kakan och jag som just nu kör nollkolhydrat-diet. Bah. Men måste säga att du har en härlig blogg, fast du frestar mig:)

Postat av: Jessica

Publicerad 2009-05-18 15:07:23

mums vad gott!! nu dreglar jag :))

Hoppas allt är bra! Typiskt nog så hann vi inte allt vi ville i helgen :(( typiskt va! hihi



KRAAM

Postat av: Camilla

Publicerad 2009-05-19 11:20:00

Hur gott lät inte det? Och snygg är kakan dessutom! Mumma. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sus i hus

Välkommen hit! Här susar jag runt tillsammans med mina favoriter - man och hund. Här finner ni inlägg om det som förgyller min vardag, hus, trädgård, lite mat och bak, och en och annan resesväng blir det både till jobbs och helt privat. Kan även dyka upp någon tass... och på tal om det får du gärna lämna ett litet avtryck när du har varit här. Må gott

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela