Susihus

Jäskorgar

Publicerad 2011-01-19 20:17:49 i Mat & bak

Fick ett par jäskorgar av min älskade man i julklapp. Dock hade han köpt lite väl för stora korgar, så efter lite postarbete har jag nu fått ett par mindre jäskorgar. Var ju bara tvungen att testa dem häromkvällen.

Mjölade dem väl och bakade ett härligt surdegsbröd smaksatt med honung.


Bild: Susihus

Det var ju tur att jag bytte till mindre korgar för dessa räckte väl till...hihi
Blev lite roligt och fint mönster av korgarna.

Recept om du känner dig sugen på att testa
1 dl rågsurdegsgrund
2 dl vatten
1 dl rågmjöl
1,5 dl vetemjöl special

Rör ihop och låt stå över natten
Dag 2
Surdegen från gårdagen
2 msk honung
3 dl vatten
8 dl vetemjöl special
4 dl rågsikt
1 msk salt

Blanda allt utom salt och kör i 4 minuter i degblandare, tillsätt salt och kör ytterligare i 2 minuter. Låt jäsa i 3-5 timmar. Baka sen ut dem och lägg dem i väl mjölade jäskorgar och låt jäsa ytterligare 1,5 timmar.

Sätt ugnen på 275 grader och sätt in brödet, lägg lite is på en oöm plåt i botten av ugnen och sätt in brödet i mitten, sänk temperaturen till 250 grader.Efter 15 minuter, öppna luckan, ånga ut och sänk värmen till 200 grader och låt brödet stå ytterligare 15 minuter. (innetemp på brödet ska vara 96 grader)

Baka och ha det bäst
Kram

Kommentarer

Postat av: Dessi - Home and desire

Publicerad 2011-01-19 20:40:01

Åååh, så fint! Och så sugen jag blev på att baka bröd! Känner dock att jag måste ha en bakmaskin, för hur gör man annars om den ska köras 4 minuter i degblandare? 4 min med elvisp och degkrokar?

Postat av: Cornelia - Mitt Hem & Min Trädgård

Publicerad 2011-01-19 23:05:12

Vi köpte en avlång jäskorg till min svåger i julklapp, han bakar också en massa surdegsbröd. Vet dock inte om han hunnit använda den än :)

Postat av: Nettan

Publicerad 2011-01-20 11:00:40

Hallå!! Buda över en sån till Jönköping pronto! Får habegär! Känner lukten ända hit...

Postat av: Jessica

Publicerad 2011-01-21 16:14:12

Vad kul att få det!!

Ser jättegoda ut!

Jag har aldrig testat att baka bröd..Men vi äter nog för lite bröd för att det ska löna sig och det kryper nog ut själv också..hahaha

Trevlig helg!

KRAM

Postat av: Mycket annat och lite betong

Publicerad 2011-01-22 21:50:29

Vad gott och snyggt det ser ut. Synd att jag är värdelös på bakning.



Trevlig helg!

Agneta

Postat av: Designtjejen/Emmelie

Publicerad 2011-01-23 19:37:24

Men gud så fina!!! Det blev ju jätte bra också! Jag har inte sett sådana korgar. Var hade han köpt dom?

Kram

Postat av: Pernilla

Publicerad 2011-01-24 14:16:48

Vad fina de blev!

/P

Postat av: Anette

Publicerad 2011-01-25 20:14:03

Men åh vad fint bröd, och gott ser det ut också :)

Älskar surdegsbröd men har aldrig provat baka själv... håller det sig gott länge?

KRAM

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sus i hus

Välkommen hit! Här susar jag runt tillsammans med mina favoriter - man och hund. Här finner ni inlägg om det som förgyller min vardag, hus, trädgård, lite mat och bak, och en och annan resesväng blir det både till jobbs och helt privat. Kan även dyka upp någon tass... och på tal om det får du gärna lämna ett litet avtryck när du har varit här. Må gott

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela